Riigikogu toetas õiguskantsleri ettepanekut mootorsõidukimaksu osas

Neljapäeval toetasid Riigikogu liikmed õiguskantsler Ülle Madise ettepanekut viia mootorsõidukimaksu seadus ja liiklusseadus põhiseadusega kooskõlla. Õiguskantsleri hinnangul on nimetatud seadused põhiseadusega vastuolus, kuna neis puuduvad sätted, mis arvestaks vara hävimise või muid kasutusest väljalangemise juhtumeid. Õiguskantsleri ettepaneku poolt hääletas 68 Riigikogu liiget. 

11.04.2025

Neljapäeval toetasid Riigikogu liikmed õiguskantsler Ülle Madise ettepanekut viia mootorsõidukimaksu seadus ja liiklusseadus põhiseadusega kooskõlla. Õiguskantsleri hinnangul on nimetatud seadused põhiseadusega vastuolus, kuna neis puuduvad sätted, mis arvestaks vara hävimise või muid kasutusest väljalangemise juhtumeid. 

Ülle Madise sõnas Riigikogus: "Automaks koosneb kahest osast: registreerimistasust ja aastamaksust. Kui auto registreeritakse kalendriaasta kestel, tuleb mootorsõidukimaksu tasuda aasta lõpuni jäävate päevade eest. Seal on päevapõhine arvestus võimalik, seal riik püüab maksu juurde koguda. Kui aga sõiduk hävib näiteks aasta esimesel päeval kas või ilutulestiku raketi õnnetusest tingitud tulekahju tõttu, siis nõutakse maks sisse kogu aasta eest, vaatamata sellele, et maksustatavat vara enam ei ole. Kui  inimene jaksab osta uue auto, tuleb tal maksta vara eest, mida tal enam ei ole, ja ka selle vara eest, mis tal on. Mõlemal juhul oleks praktikas võimalik hävinud vara maksustamist vältida, sest samalaadsed arvutused tehakse aasta keskel registreeritud mootorsõiduki maksustamisel ja mootorsõiduki välismaale viimisel. Leian, et seesugune olukord, nagu öeldud, rikub põhiseadust." 

Õiguskantsler selgitas, et seda, milline on õiglane ja ühiskonnaliikmetele jõukohane maksusüsteem, ei saa otsustada keegi teine kui rahva mandaadiga Riigikogu liikmed. Mingit üldkehtivat reeglit maksusüsteemi õigluse või Eesti arengu seisukohalt kasulikkuse hindamiseks ei ole. "Sellised hinnangud sõltuvad ju maailmavaatest ja kindlasti ka huvidest. Seepärast on maksude vaidlustamine põhiseaduslikkuse järelevalve korras piiratud. Ka Riigikohus, veel kord, on kinnitanud, et Riigikogul on maksusüsteemi kujundamisel avar otsustusruum. Aga see otsustusruum siiski ei ole piirideta: omandiõigust, kodule erilise tähenduse omistamist, lasterikaste perede väärtustamist, puuetega inimeste toetamist ja teisi põhiseaduse sätteid tuleb ikkagi arvestada. Ja nendega arvestamist saab ka põhiseaduslikkuse järelevalve korras kontrollida. See on harilik riigi elukäik," lausus õiguskantsler. "Ja tulenevalt sellest, et Riigikogu on pannud õiguskantslerile kohustuse edendada laste, lastega perede ja puuetega inimeste õigusi, lisasin ametlikule põhiseaduslikkuse järelevalve ettepanekule, mis puudutas olematu vara maksustamist varamaksuga, ka lisamärkused, milles palusin uuesti kaaluda erandeid lasterikastele peredele ja puuetega inimestele. Näiteks Soomes on niisugused erandid võimalikud ja paljud Eesti autoomanikud Soome süsteemi paljudel põhjustel ka tunnevad."

Õiguskantsleri ettepaneku poolt hääletas 68 Riigikogu liiget. 

Istungi video

Uudis ERR-is