Indrek Tederi arvamuslugu "Lubamatud karistrused kaitseväes", Eesti Päevaleht 17.12.2008
„Kätekõverdused on ajateenistuse käigus keelatud!”, „Teder õõnestab kaitsetahet ja riigikaitse huvisid!”, „Õiguskantsleri hinnangul on füüsilised harjutused ajateenistuses inimväärikust alandavad ning neil ei ole kohta õigusriigi kaitseväes”. Need ja mitmed teisedki samasisulised väärtõlgendused saatsid minu Kuperjanovi pataljoni kontrollvisiidi kajastusi. Need on selged märgid, kuivõrd vajalik on ühise arusaamiseni jõudmine sellest, mis on kaitseväes lubatud.
Eesti põhiseaduse järgi on Eesti kodanikud kohustatud osa võtma riigikaitsest. Samuti ütleb põhiseadus, et kaitseväelastel on kõik põhiõigused ja vabadused. Euroopa inimõiguste kohtu kohtunik Rait Maruste on tõdenud, et kuna Eestis on inimväärikus fikseeritud konstitutsioonilise printsiibina, ei ole inimväärikuse austamine riigivõimu privileeg, vaid kohustus. See kohustus kehtib ka kaitseväes.
Tsiviilühiskonna ja kaitseväe erinevus on olemuslik. Tsiviilühiskond lähtub konkreetsest isikust ja tema õigustest ning vabadustest. Kaitsevägi peab seevastu oma ülesannetest tulenevalt käsitlema kaitseväelasi käsualluvuses oleva meeskonnana. See tähendab, et üksikisikute õigused jäävad paratamatult tagaplaanile.
Samal ajal on kaitsevägi tsiviilühiskonna lahutamatu osa, millele laienevad põhiseaduse sätted. Ka kaitseväelastele kehtivad põhiseaduses loetletud põhiõigused. Kaitseväelasi ei saa kohelda meelevaldselt, piirates nende õigusi üksnes teenistuse erilaadist tulenevalt. Põhiõigusi tohib piirata vaid siis, kui piirangutel on seaduses sätestatud eesmärk ja põhjendus ning piirangud on eesmärgi saavutamiseks sobivad ja mõõdukad. Väikeriigis võib isikute meelevaldne ja ebaõiglane kohtlemine kaasa tuua riigikaitse vajadustele vastupidise tulemuse – kaitsetahte vähenemise ja soovitud riigikaitseliste eesmärkide mittesaavutamise.
Kas treening või karistus?
Praegu teeb kokkulepitud üheste ja selgete reeglite puudumine väljaõppe käigus läbiviidava treeningu ja karistuse vahele piiri tõmbamise raskeks. Selle piiri peab tõmbama iga kaitseväelane ise, lähtudes isiklikest subjektiivsetest arusaamadest. Ühest küljest võivad need arusaamad inimestel erineda – see, mida üks peab treeninguks, võib teise hinnangul olla tema inimväärikust alandav karistus. Teisalt loob see ka ohu lubamatuks omavoliks. See paneb kaitseväelased ebaõiglaselt raskesse olukorda. Ajateenija ei mõista, miks ta peab üht või teist füüsilist harjutust tegema, kaadrikaitseväelane ei mõista, millise harjutuse tegemist võib nõuda.
Väljaõppe osaks oleval treeningul ja füüsilisel karistamisel on erinevad eesmärgid ning koolitamist ja karistamist tuleb eristada. Kui ajateenijatel on väljaõppe osas vajakajäämisi, näiteks mõni harjutus ei tule piisavalt oskuslikult või õige kiirusega välja, tuleb seda harjutada. Kahjuks olen kokku puutunud olukordadega, kus füüsiline koormamine kui treening ei ole kantud parema väljaõppe saavutamise eesmärgist. Kuidagi ei saa sõjaväelise väljaõppe vajadusega selgitada seda, kui ajateenijad peavad kehvasti õnnestunud rivisammu pärast asfaltkattega riviplatsil sapöörilabidatega kaevamist imiteerides distsipliini otsima.
Väljaõppe eesmärgiga ei ole kooskõlas ka see, kui välivormijaki kinninööpimise vajadust õpetatakse ajateenijatele füüsiliselt koormavas sundasendis – poolkükis ning käed ette sirutatuna mootorratta häält imiteerides. Sealjuures ei kohaldata „meeldetuletust” mitte ainult rikkumise korda saatnud ajateenija, vaid rühmaühtsuse põhimõttest lähtudes kõikide rühma ajateenijate suhtes. On olnud juhtumeid, kus rivis rääkivate ajateenijate korralekutsumiseks määratakse kogu rühmale kätekõverdused, lähtudes selgelt karistamise, mitte sõjalise väljaõppe eesmärgist. Need on paraku vaid mõned näited paljudest.
Kaitsevägi on ühtne tervik. Ilma õigusliku aluseta ei saa eri väeosades toimuda isikute erinevat ja ebavõrdset kohtlemist distsipliini saavutamiseks. Ühtsuse tagamiseks on vaja õiguslikku regulatsiooni. Iga füüsilise harjutuse määranud kaitseväelane peaks endalt küsima, mida ta tahtis füüsilise harjutuse määramisega saavutada: kas ajateenijate paremat füüsilist vormi või karistusega kaasnevat suhtumise muutumist? Kui tegemist on mõtlemise mõjutamiseks määratud füüsiliste harjutustega, võib olla tegemist füüsilise karistamisega ning see on õigusriigis absoluutselt keelatud.
Minu mitmesse kaitseväeossa tehtud kontrollkäikudele järgnenud ettekirjutustele saabunud vastustest nähtub, et kaitseväe juhtkond on ise juba ammu seadusvastasele karistuste määramisele tähelepanu juhtinud. Kaitsejõudude peastaabi sõjaväepolitsei- ja uurimisosakonna korraldatud teenistuslik juurdlus tuvastas, et ajateenijatele, kes pillasid maha relva või relvaosa või eksisid jaoülema poole pöördumiseks kehtestatud nõuete vastu, määrati karistuseks kätekõverduste tegemine või sundasendis viibimine. Samuti on juurdluses leitud, et ühe ajateenija distsiplinaarsüüteo korral määrati grupile ajateenijatele karistuseks füüsiliste harjutuste tegemine.
Alandavad meetodid
Teenistusliku juurdluse järeldus oli, et karistuse määramisel rikkusid jaoülemad kaitseväe distsiplinaarseadust. Distsiplinaar-süüteo eest määrati karistusi, mida ei olnud seaduses ette nähtud. Karistades ühe kaitse-väelase distsiplinaarsüüteo eest ka isikuid, kes ei olnud toime pannud distsiplinaarsüütegu, rikkusid jaoülemad distsiplinaarseaduse sätet, mille kohaselt kannab kaitseväelane distsiplinaarvastutust vastavalt tema enda poolt toime pandud süüteo laadile ja raskusele. Seega tõdes ka kaitseväe juurdlus, et kollektiivne karistamine ei ole lubatud. Distsipliinirikkumiseks pidas teenistuslik juurdlus ka kätekõverduste määramist ajateenijatele, kes soovisid suitsetama minna, ning kätekõverduste määramist ajateenijatele, kes soovisid kätte saada neile saabunud posti.
Olen kindel, et õigusvastased, omavolilised ja inimväärikust alandavad meetodid ei ole õige tee kaitsetahte tugevdamiseks ning noorte Eesti meeste õigusteadvuse ja eneseväärikuse kasvatamiseks. Kaitsetahet ei saa kasvatada õigusvastaste meetoditega. Eesti riigikaitse ei muutu tugevamaks põhiõiguste rikkumisega ja inimväärikast kohtlemisest väära ettekujutuse loomisega. Üheselt arusaadavad ja kokkulepitud õiguslikud alused annavad meile kindlustunde, et kaitseväes ei ole kohta omavolil. Kaitseväelase tõotuses on kõik vajalikud põhimõtted olemas: tõo-tus kaitsta Eesti Vabariiki, pidada kinni distsipliinist, jääda truuks põhiseaduslikule korrale ning pidada meeles, et kohustuste mittetäitmise ja allumatuse korral karistab kaitseväelast seadus.
Mul on hea meel, et nii kaitsejõudude peastaap kui ka kaitseministeerium on väljendanud õiguskantsleriga sama arvamust. Nii õiguskantsleril kui ka kaitseväe juhtidel on ühine eesmärk: põhiõiguste järgimine ja õiguspärane korraldus kaitseväes. Me asume siin ühisel rindejoonel, mitte vastaskaevikutes. Meil lasub vastutus nii kaitseväe kui terviku kui ka iga üksikisiku, iga ajateenija õigusteadvuse kujunemise osas. Meiega samal rindejoonel peaks siin asuma ka iga ajateenija ja kaitseväelane ise, iga sõdurpoisi ema, pere ja lähedased, iga ühiskonnaliige. Riiki ja põhiseaduslikku korda ei saa kaitsta ise põhiseadust rikkudes. Ja kaitsevägi on osa õigusriigist.