15.-16. oktoobril külastasid Eestit 18 riigi ombudsmanid ja nende nõunikud, et arutada tehisintellekti ja inimõiguste teemadel

Õiguskantsleri Kantseleis korraldatud kahepäevasel koolitusseminaril käsitleti tehisintellekti kasutamisega seotud tehnoloogilisi, juriidilisi ja eetilisi probleeme. Kõneldi ka sellest, milline on ombudsmanide roll tehisintellekti algoritme kasutavate avalike teenuste järelevalves. Kuna tehisintellekt areneb kiiresti, on oluline tagada, et selle kasutamisel järgitaks inimõigusi, õigusriigi põhimõtteid ja demokraatlikke väärtusi.

Õiguskantsleri Kantselei välissuhete juht Kertti Pilvik märkis, et tehisintellekti kasutamine avalike teenuste pakkumisel on muutunud üha tavapärasemaks, mistõttu tuleb ombudsmanidel olla selle valdkonna arenguga hästi kursis. „Juristidena peame oma töö tõhusaks tegemiseks paremini mõistma tehisintellekti tehnilisi aspekte. Tehisintellekti toimimist mõistmata on sisulise järelevalve tegemine keeruline.“

Lõuna-Aafrika ombudsman Kholeka Gcaleka lisas: „Seminaril käsitlesime nii tehnilisi kui ka juriidilisi küsimusi, nii saime hea ülevaate, kuidas on võimalik oma töös AI-d kasutada ja tehisintellektiga seotud juhtumeid käsitleda.“

Seminar korraldati Õiguskantsleri Kantselei, E-Riigi Akadeemia (eGA) ja Rahvusvahelise Ombudsmani Instituudi (IOI) koostöös.