Õiguskantsler tuvastas õpilase põhiõiguste lubamatu rikkumise Lümanda Põhikoolis

NÄDALA SÜNDMUS 3. märts 2006


Õiguskantsler Allar Jõks tuvastas kodaniku avalduse menetlemisel seaduserikkumised Lümanda Põhikooli tegevuses õpilase õppetööst eraldamisel ja individuaalsele õppele suunamisel.  Samuti leidis kooli tegevuse tõttu aset õpilase vabadusõiguse ja isikupuutumatuse riive. Õiguskantsler pöördus Saare Maavalitsuse poole palvega jälgida, et Lümanda Põhikoolis lõpeks õigusvastane käitumine ning siseeeskirjad viidaks kooskõlla seadusega. 


„Tegu on juhtumiga, kus kool otsustas õigusvastaselt ja omavoliliselt keelata õpilasel koolis käia. Kui laps siiski kooli tuli, laskis kool ta haiglasse psühhiaatriaravile toimetada”, avaldas Allar Jõks pahameelt. „Kooli asjatundmatuse tõttu käituti õpilasega viisil, mis piiras tema vabadust ning traumeeris sügavalt õpilase ema ja õpilast”, ütles õiguskantsler.


Lümanda Põhikool otsustas möödunud aasta oktoobris rakendada kooli hinnangul käitumis- ja õppimishäiretega alaealise õpilase suhtes individuaalset õpet kui tugimeedet. Sisuliselt tähendas see, et õpilane eraldati õppetöö toimumise ajaks teistest õpilastest ehk suunati koduõppele. Lapsevanemat kooli niisugusest otsusest ei teavitatud.


Kui õpilane läks siiski kooli, et osaleda tavapärases õppetöös, kutsus kool õpilasele politsei ning kiirabi ja õpilane toimetati Kuressaare Haigla psühhiaatriaosakonda.


Analüüsinud menetluse käigus asjassepuutuvaid õigusakte, Lümanda Põhikooli direktori, Kuressaare Haigla, Lääne Politseiprefektuuri Kuressaare Politseijaoskonna ja Saare Maavalitsuse seisukohti, jõudis õiguskantsler järeldusele, et politsei ja kiirabi ei ole rikkunud õpilase põhiõigusi ja -vabadusi. Kooli kutsutud politsei teatas asjaosalistele, et puudub igasugune alus õpilase suhtes sunnivahendite rakendamiseks, jättis seetõttu sunni rakendamata ning lahkus peale õpilase minekut kiirabiautosse. Kiirabi toimetas õpilase Kuressaare haiglasse, kus tema suhtes ei alustatud tahtest olenematut ravi, kuid süstiti õpilasele rahunemiseks ühekordset rahustit ning lubati koos emaga lahkuda samal päeval.
Küll aga ei saa  õiguskantsler nõustuda  Lümanda Põhikooli tegevusega õpilase õppetööst eraldamisel. Lümanda Põhikooli direktor teatas õiguskantslerile, et kool ei ole õpilase suhtes kohaldanud individuaalset õppekava, vaid individuaalset õpet kui tugimeedet. Sellise meetme kohaldamine toimus Lümanda Põhikooli õppenõukogu poolt kinnitatud „Õpilaste hindamise, järgmisse klassi üle viimise ning klassikursust kordama jätmise alused, tingimused ja kord Lümanda Põhikoolis” vastava lisa alusel, mis sätestab tugisüsteemide rakendamise koolis.
Haridus- ja teadusministri määrus, mis sätestab õpilaste hindamise, järgmisse klassi üleviimise ja klassikursust kordama jätmise alused, ei näe aga tugisüsteemina ette individuaalset õpet, millega sisuliselt eraldatakse õpilane õppetöö toimumise ajaks teistest õpilastest. Tugisüsteemide rakendamise ministri määruse mõttes tingib asjaolu, kui õpilase  veerandihinne on „puudulik” või „nõrk”, kui õpilasele on antud samaväärne sõnaline hinnang või on jäetud hinne välja panemata. Sellisel juhul kasutatakse õpilase järeleaitamiseks toetavaid meetmeid, nagu logopeediline abi, parandusõpe jne. Määrusest aga ei nähtu, et toetavaid meetmeid võiks kasutada ka juhul, kui ei olda rahul õpilase käitumisega. Toetavate meetmete eesmärgiks ei peaks olema õpilase kõrvaldamine tavapärasest õppetööst, vaid täiendav järeleaitamine. Seega on Lümanda Põhikool, nimetades individuaalset õpet ühe tugisüsteemi variandina, sisuliselt loonud võimaluse kehtestada õpilase suhtes individuaalne õppekava ilma selleks haridus- ja teadusministri määrusega „Individuaalse õppekava järgi õppimise kord” kehtestatud nõudeid järgimata.
Kooli sellise tegevuse tagajärjel leidiski aset õpilase kohtlemine viisil, mis sisaldas isiku vabadusõiguse ja isikupuutumatuse riivet. Seisukohale, et Lümanda Põhikooli tegevus tugimeetme rakendamisel oli õigusvastane, on asunud ka Saare Maavalitsus.
Menetluse tulemusel leidis õiguskantsler, et Lümanda Põhikool ei ole õpilase  suunamisel individuaalsele õppele tegutsenud kooskõlas kehtiva õigusega. Kahetsusväärselt on sellise tegevuse tagajärjel leidnud aset õpilase põhiõiguste rikkumine. Õiguskantsler pöördus Saare Maavalitsuse haridus- ja kultuuriosakonna juhataja poole palvega jälgida, et Lümanda Põhikool viiks nii siseeeskirjad kui ka oma tegevuse kooskõlla kehtiva õigusega.